El fris cronològic de la hª universal (Fitxa de treball)
Frisos cronològics: Marc Beltran (4t. ESO A)
La història del món explicada per la Sofie Voss
El S. XVIII:
La vida quotidiana de Lluís XIV en dos vídeos:
(Fragments del film "Le pris de pouvoir de Louis XIV" de R. Rossellini)
La Il·lustració: el segle de les llums (power point) (DROPBOX)
Texts: Les velles i les noves idees
Una pel·lícula sobre la il·lustració: Ridicule (S XVIII)
Texts: Les velles i les noves idees
Una pel·lícula sobre la il·lustració: Ridicule (S XVIII)
Una pel·lícula sobre la vida de l'aristocràcia a l'època de Lluís XIV: Vatel
Un viager l'Europa del S XVIII: La vida a la França del S XVIII
Una novel·la sobrel'11 de setembre de 1714
Per veure el documental sobre la Revolució francesa (youtube)
Fitxes de treball: Qüestionari sobre el documental: La revolució francesa
Fitxes de treball: L'evolució dels sistemes d'estat i els nacionalismes al S XIX
Tres pel:lícules sobre la Revolució francesa
La Marsellaise La noche de Varennes Danton
La fuga dels reis (vídeo):
- La Marsellaise: l'himne de França ("Aquesta música ens estalviarà molts canons"·, va dir Napoleó)
_________________________________________________________________________________
S XIX:
Napoleó contra Wellington
Napoleó contra Wellington
- Fitxa de treball: La guerra del francès (vídeo)
Dues pel·lícules ambientades en la Guerra del Francès:
BRUC de Daniel Benmayor
Se situa just després dels fets que explica la llegenda del timbaler del Bruc
SANGRE DE MAYO de J.L. Garci
Situada en el 2 de maig de 2008 a Madrid
Revolució industrial (power point)(Dropbox)
Mapa: Les migracions i la població urbana al S XIX
Fitxa sobre el vídeo: Històries de Catalunya: La industrialització
Fitxes: Noves idees: socialisme i anarquisme
Text: Homes i màquines (Gombrich)
La revolució industrial I (vídeo)
La revolució industrial II (vídeo)
La revolució industrial III (vídeo)
TRES PEL·LÍCUES SOBRE LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL I EL MOVIMENT OBRER
Germinal Daens El corazón de la tierra
de C. Berri (1993) d'S. Coninx (1992) d'A. Quadri (2007)
_______________________________________________________________________
S XX:
El S XX en 5 minuts (és una gentilesa de l'Alba València, que m'ha enviat el vídeo)
Fris cronològic del S XX realitzat per Isaac Dinnery (4t. ESO A)
Per baixar els frisos cronològics clica aquí
Quatre pel·lícules ambientades a la Primera Guerra Mundial:
de S Kubrick (1957) de Chr. Carion (2005) de W. Boyd (1999) de J. P. Jeunet (2004)
La seqüència més coneguda de la història del cinema (mut):
L'acuirassat Potemkin de S. M. Eisenstein
de Ch. Chaplin (1936)
Tres pel:lícules sobre els totalitarismes, especialment el nazisme vist des de la perspectiva d'uns adolescents:
4. Espanya 1900-1930:
5. Espanya: II República i Guerra Civil (1931-1939):
- La II República (1931-36) (power point)Dropbox
- La guerra civil espanyola (1936-39) (power point)Dropbox
- Qüestionari exposició "Art i guerra"
Tres pel.lícules per entendre la Guerra Civil Espanyola:
6. La Segona Guerra Mundial (1939-1945):
Mapes de la 2ª Guerra mundial (desordenats)
2ª Guerra Mundial (power point)
Quatre visions sobre la 2ª Guerra Mundial ambientades a la URSS, a Normandia, a Berlin i a Xina, respectivament:
Enenigo a las puertas Salvar al soldado Ryan El hundimiento
La batalla d'Stalingrad La invasió de Normandia La fi del III Reich
La massacre de Nankin (Xina) perpetrada per l'exèrcit japonès.
Tres pel·lícules sobre l'holocaust nazi:
El pianista Sin destino La lista de Schindler
7. Un món bipolar (1945-1989)
Tres pel·lcules clàssiques en blanc i negre sobre la guerra freda i la cursa d'armaments:
El tercer hombre El espía que surgió del frío Teléfono rojo, volamos hacia Moscú
Europa i Viena al final de la guerra La guerra freda i el mur de Berlín Una comèdia sobre la guerra freda
Tres pel·lícules més modernes sobre la cursa d'armament i la vida als països socialistes:
Trece días La vida de los otros Good bye, Lenin
La crisi dels míssils La falta de llibertat a l'Alemanya de l'Est Una comèdia sobre la caiguda del mur
8. La dictadura de Franco (1939-1975)
Tres pel·lícules sobre la postguerra:
Trece rosas Pájaros de papel Pa negre
Una minisèrie de dos capítols que pot veure's a TV3 a la carta:
Les veus del Pamano
al final del franquisme:
Salvador
FRIS CRONOLÒGIC DE LA HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA I ESPANYA
Realitzat per Marta Galisteo. 4t. ESO C, Curs 2012-13
_________________________________________________________________________________
4t. d’ESO Ciències socials
FEINA PER PRESENTAR A LA RECUPERACIÓ DE SETEMBRE
FRIS CRONOLÒGIC DE LA HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA I ESPANYA
Realitzat per Marta Galisteo. 4t. ESO C, Curs 2012-13
UNES CONCLUSIONS PER AL S XX per Marta Galisteo
El fris cronològic del segle XX ens mostra una clara irregularitat política i social, combinant la intermitent i dèbil democràcia i república amb les dictadures. Això ens indica que, en aquest segle, la humanitat estava fent un canvi, madurant, avançant cap al benestar. Però tot procés comporta treball i esforç: arribar a la democràcia actual no ha sigut bufar i fer ampolles. La població arrossegava les ideologies restrictives des de temps enrere i canviar la mentalitat de la gent no va ser una feina fàcil. Finalment, però, es va aconseguir i els homes i dones van entendre que, com a éssers humans, tots tenim dret a les mateixes llibertats. Així, sent més racionals, es produeixen menys guerres. Tot i així, tot i que actualment estem en una democràcia, hi ha encara injustícies i classes socials diferenciades.
Espanya, comparada
amb la resta del món, mostra un subdesenvolupament polític, social i econòmic.
D'altra banda, també altres països van tardar en aconseguir una estabilitat
política i un sistema just, però opino que mai és tard per rectificar i
prosperar com ha fet Alemanya. Actualment, les guerres i lluites que tenim són
econòmiques, sense violència, psicològiques, que, en realitat, poden fer més
mal a la llarga. Però al parlar de Catalunya o Espanya ens referim a Estats
desenvolupats comparats a nivell internacional, quan, en canvi, al món hi ha països
explotats, guerres, fam, misèria i restriccions, encara. Per això, cal lluitar
per fomentar l'avanç cap a una societat sense prohibicions, on tothom pugui
expressar-se amb llibertat i tenir una vida digna.
_________________________________________________________________________________
4t. d’ESO Ciències socials
ORIENTACIONS
PER A L’EXAMEN DE RECUPERACIÓ (juny i setembre)
El temari que entra a l’examen és el de
la història del món i de Catalunya i Espanya en el S XX.
Per superar la prova l’alumne ha de:
·
Dominar la cronologia general de
la història universal i de Catalunya i
Espanya en el S XX.
·
Saber comentar un mapa, una
gràfica o una imatge relacionada amb alguns dels temes d’història que s’han
tractat durant el curs.
·
Saber definir els conceptes bàsics
(demogràfics, econòmics, polítics, socials i culturals) que han aparegut durant
el curs.
·
Saber fer un esquema a partir d’un
text.
·
Saber desenvolupar un tema (de
forma ordenada i escrit amb correcció ortogràfica i sintàctica) relacionat amb
la història del món o de Catalunya i Espanya en el S XX.
FEINA PER PRESENTAR A LA RECUPERACIÓ DE SETEMBRE
Els alumnes que tingueu pendent de recuperació l'àrea
de Ciències Socials de 4t. d’ESO, al setembre, el dia de l'examen de
recuperació, haureu de presentar els següents dossiers i treballs:
- Dossier dels S XVIII I XIX amb totes les activitats que es van fer (es poden descarregar del blog del professor).
- Dossier del S XX amb totes les activitats que es van fer (es poden descarregar del blog del professor).
3 comentaris:
Moltes gràcies Joan per aquestes classes que ens has fet, per tot aquest material que ens has fet arribar i per haver fet que molts veiem la història d'una altra manera, amena i interessant.
Gràcies.
Moltes gràcies per a l'any que ens vas lliurar, Joan. Esperem tornar-te a tenir com a professor ben aviat perquè les classes van ser lliurades amb l'intenció de veure la història amb uns ulls diferents.
Gràcies.
Moltes gràcies Joan per aquest curs que ens has donat. He après molt amb les teves classes, amb ajuda dels teus pawers i amb explicacions fantàstiques, la història d'aquest curs m'ha agradat molt. Mai havia disfrutat tant a Història
Gràcies.
Publica un comentari a l'entrada